English Persian
English Persian

مهندسی خوردگی

مهندسي خوردگي نقطه تمرکز مديريت خوردگي است که مي‌بايست حداقل موارد زير را در کارخانه‌ها کنترل نمايد:

  • ارزيابی روش‌های پايش خوردگي (ER, LPR, CC و …)؛
  • محل نصب دستگاه ­هاي مونيتورينگ ( موقعيت ساعت 6 يا 12)؛
  • دفعات تعويض المان؛
  • مهارت و سطح آموزش و يا شايستگي و تجربه فرد يا افرادي که عمليات بازرسي يا تعويض پراب را انجام مي‌دهند؛
  • نحوه و محل نمونه‌گيري از ميکروب‌هاي SRB يا بی­‌هوازي (اين ميکروب‌ها در آب زندگي مي‌کنند و در معرض هوا از بين مي روند. نمونه‌گيري مي‌بايست از آب انجام شود و نمونه در معرض هوا قرار نگيرد. آزمايشگاه ميزان ميکروب‌هاي مرده را نشان نخواهد داد)؛
  • فرکانس يا دفعات نمونه‌برداري ( هفتگي، 3 ماهه، 6 ماهه و …)؛
  • نوع و غلظت بازدارنده، محل و نحوه تزريق مواد بازدارنده خوردگي و به‌طور خلاصه بررسي عملکرد و کارايي بسته‌هاي تزريق مواد شيميايي، بسته‌هاي نم‌زدايي، تنظيم نقطه شبنم و ….؛
  • مقايسه نرخ خوردگي قبل و بعد از تزريق مواد بازدارنده و بررسي ميزان اثربخشي تکنيک ­ها و روش‌هاي مورد استفاده در کنترل خوردگي؛
  • شناسايي نقاط مرده سيستم، تهيه ليست نقاط مذکور در دو ليست مجزا شامل خطوط محتوي سيستم‌هاي هيدروکربني و غير هيدروکربني و به روزآوري آن و در نهايت تدوين استراتژي حذف يا تخليه نقاط مذکور؛
  • شناسايي نقاط بحرانی يا نقاطي که بروز بیشترين نرخ خوردگي در آنها محتمل است و يا ضخامت آنها به حدود بحراني کاهش يافته است؛
  • تشکيل جلسات و کميته هاي مشترک هفتگي يا ماهيانه با محوريت مهندسي خوردگي با ساير بخش‌هاي مرتبط نظير فراورش، عمليات، فرایند، بازرسي، مديريت و … به‌منظور بررسي مشترک مسئوليت­ها، امکانات، گزارشات بازرسي فني، گزارشات تعميرات، گزارشات پايش و ساير موضوعات مرتبط با خوردگي و تهيه صورت­جلسه و درج آن در سوابق تاسيسات؛
  • تهيه گزارش­های ماهيانه مديريت خوردگي و مستندسازي داده‌ها و اطلاعات حاصل از انجام بازرسي‌هاي دوره‌اي و نتيجه جلسات مشترک و انعکاس نتايج به مديريت؛
  • تهيه گزارش­های ساليانه از نمونه­ گيري­هاي انجام شده، مشکلات موجود، پيشنهادات و … جهت استفاده نفرات جديد سازمان با سابقه تاسيسات؛
  • تهيه روش‌هاي هماهنگي به‌همراه فرمت گزارش­های مورد نياز به‌منظور ترسيم خطوط ارتباطي و گزارش­ دهي کليه افراد مسئول در مديريت خوردگي. عدم گردش صحيح و ارائه گزارش بين واحدهاي بازرسي فني، خوردگي، فرایند و عمليات از بزرگترين مشکلات پيش‌رو در مديريت خوردگي مي‌باشد؛
  • مرور روش‌هاي اجرايي مورد استفاده در مراحل مختلف فعاليت‌هاي مرتبط با مديريت خوردگي شامل نمونه گيري، پايش، بازرسي، آناليز شکست و … و در صورت لزوم تهيه و به روزآوري روش‌هاي مذکور؛
  • مرور کليه پارامترهاي تاثيرگذار بر مديريت يکپارچه سيستم شامل عوامل طراحي (گروه کلي مواد و گريد آن، ميزان خوردگي مجاز، پوشش داخلي و خارجي و …)، عوامل محيطي و فرایندي (دما، فشار، نرخ جريان و …)، پارامترهاي عملياتي (بهره‌برداري پيوسته يا متناوب از سيستم و …)، پايش مشخصات سيال (نرخ خوردگي، خورندگي سيستم، تغيير ترکيب شيميايي سيال و …) نحوه ارتباطات و روش‌هاي اجرايي؛
  • مقايسه اطلاعات سامانه­ هاي پايش خوردگي با نتايج اندازه‌گيری­هاي انجام شده توسط بازرسي فني به‌منظور اطمينان از سلامت سامانه هاي پايش خوردگي؛
  • تهيه و به روزآوري بانک‌هاي اطلاعاتي شامل اطلاعاتي نظير مواد، ضخامت، حداقل دما و فشار خطوط، حداقل ضخامت مجاز خطوط و …؛
  • تهيه ليست فعاليت­هايي که مي‌بايست براي کنترل خوردگي انجام شود به‌همراه ليست نفرات مسئول و محل انجام هر فعاليت تحت عنوان Material and Corrosion KPI’s به‌منظور ارزيابي عملکرد نفرات در مراحل مختلف مديريت يکپارچه خوردگي؛
  • تهيه شرح مختصري از مسائل بازرسي، خوردگي، تکنيک‌هاي مقابله با خوردگي در سيستم و … به‌گونه‌اي که هر فردي بتواند به سرعت به حداقل اطلاعات مورد نياز در اين موارد آگاهي پيدا کند؛
  • تدوين برنامه­ هاي بازرسي بر مبناي ريسک و بهينه کردن تعداد و محل انجام بازرسي‌هاي مورد نياز؛
  • مميزي ساليانه سيستم مديريت خوردگي؛
  • کنترل تخليه سيستم در زمان توقف کارکرد؛
  • کنترل ميزان موجودي مواد بازدارنده خوردگي.

بازدیدها: 773