English Persian
English Persian

اقتصاد مهندسي خوردگي

پديده خوردگي در جهان امروز اساسا به‌عنوان يک مسئله اقتصادي مطرح است به‌گونه‌اي که رفتار مواد به‌عنوان عاملي مهم در ارزيابي اقتصادي هر پروژه در نظر گرفته مي‌شود. انتخاب ماده­ اي که داراي کمترين هزينه اوليه است، هميشه انتخابي عاقلانه نيست زيرا هزينه اوليه ضرورتا همان هزينه نهايي نخواهد بود.

هزينه‌هاي نهايي شامل موارد زير است:

  • هزينه‌هاي تعمير و نگهداري؛
  • مدت زمان توقف و از کار افتادگي؛
  • ارزش زماني پول؛
  • جنبه هاي مالياتي.

آگاه بودن مهندسان و مديران مهندسي يک شرکت نسبت به تاثيرات اقتصادي تصميم­ گيري­هايشان بر اهداف شرکت، امري بسيار مهم و حياتي است.

هزينه ­هاي خوردگي به دو دسته هزينه­ هاي مستقيم و غيرمستقيم طبقه ­بندي مي‌شود. هزينه ­هاي مستقيم که توسط مالک يا بهره­ بردار به‌وجود مي ­آيد عبارتند از:

  • ساعات کار مربوط به فعاليت‌هاي مديريت خوردگي؛
  • هزينه‌ تجهيزات لازم در فعاليت‌هاي خوردگي؛
  • کاهش درآمد ناشي از افت توليد يا کاهش تعداد محصولات.
  • هزينه مواد مصرفي مازاد مورد استفاده در کنترل خوردگي نظير ممانعت‌کننده‌هاي خوردگي و ساير هزينه‌ها نظير:
  • هزينه کل ساخت تجهيزات و سيستم‌هاي لوله‌کشي؛
  • هزينه نصب تجهيزات؛
  • هزينه نگهداري و تعميرات؛
  • الزامات هزينه ­اي در خصوص تعويض و تعمير در انتهاي عمر تجهيزات؛
  • هزينه از کارافتادگي و خواب تجهيزات در زمان تعمير و تعويض؛
  • هزينه افزودن ممانعت‌کننده‌ها و تجهيزات اضافي؛
  • هزينه خواب سرمايه (ارزش زماني پول)؛
  • فاکتورهايي نظير نرخ ماليات و استهلاک سرمايه و تورم.

هزينه­ هاي غير مستقيم خوردگي که توسط ديگران ايجاد شده و مالک يا بهره‌بردار به‌طور مستقيم در پيدايش آن دخالتي ندارد عبارتند از:

  • افزايش هزينه مصرف کننده ناشي از کاهش محصول در بازار؛
  • اثرات وارده به اقتصاد داخلي؛
  • آلودگي محيط زيست.

هزينه ­هاي قابل اجتناب خوردگي در حدود 10 تا 40 درصد کل هزينه­ هاي خوردگي تخمين زده شده است. تخمين هزينه‌هاي غيرمستقيم که به مراتب بزرگتر از هزينه ­هاي مستقيم خوردگي است مشکل‌تر بوده و در مطالعات انجام شده اشاره نشده است.

مطالعات انجام گرفته در انگلستان در سال 1970 ميلادي نشان داد که 20 تا 25 درصد هزينه‌هاي کلي ناشي از خوردگي در صورت استفاده بهتر از دانش کنترل خوردگي کاهش خواهد يافت.

مطالعاتي که در سال 1987 در بخش‌هاي نفت خام و پالايش نفت کويت انجام گرفت نشان داد که هزينه ­هاي کلي خوردگي در صنايع نفت کويت معادل 65 ميليون دلار است که بر اين اساس در اين دو بخش هزينه‌هاي قابل اجتناب در سال 1987، 10 ميليون دلار تخمين زده شد.

بازدیدها: 313

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.