مهندسي خوردگي نقطه تمرکز مديريت خوردگي است که ميبايست حداقل موارد زير را در کارخانهها کنترل نمايد:
- ارزيابی روشهای پايش خوردگي (ER, LPR, CC و …)؛
- محل نصب دستگاه هاي مونيتورينگ ( موقعيت ساعت 6 يا 12)؛
- دفعات تعويض المان؛
- مهارت و سطح آموزش و يا شايستگي و تجربه فرد يا افرادي که عمليات بازرسي يا تعويض پراب را انجام ميدهند؛
- نحوه و محل نمونهگيري از ميکروبهاي SRB يا بیهوازي (اين ميکروبها در آب زندگي ميکنند و در معرض هوا از بين مي روند. نمونهگيري ميبايست از آب انجام شود و نمونه در معرض هوا قرار نگيرد. آزمايشگاه ميزان ميکروبهاي مرده را نشان نخواهد داد)؛
- فرکانس يا دفعات نمونهبرداري ( هفتگي، 3 ماهه، 6 ماهه و …)؛
- نوع و غلظت بازدارنده، محل و نحوه تزريق مواد بازدارنده خوردگي و بهطور خلاصه بررسي عملکرد و کارايي بستههاي تزريق مواد شيميايي، بستههاي نمزدايي، تنظيم نقطه شبنم و ….؛
- مقايسه نرخ خوردگي قبل و بعد از تزريق مواد بازدارنده و بررسي ميزان اثربخشي تکنيک ها و روشهاي مورد استفاده در کنترل خوردگي؛
- شناسايي نقاط مرده سيستم، تهيه ليست نقاط مذکور در دو ليست مجزا شامل خطوط محتوي سيستمهاي هيدروکربني و غير هيدروکربني و به روزآوري آن و در نهايت تدوين استراتژي حذف يا تخليه نقاط مذکور؛
- شناسايي نقاط بحرانی يا نقاطي که بروز بیشترين نرخ خوردگي در آنها محتمل است و يا ضخامت آنها به حدود بحراني کاهش يافته است؛
- تشکيل جلسات و کميته هاي مشترک هفتگي يا ماهيانه با محوريت مهندسي خوردگي با ساير بخشهاي مرتبط نظير فراورش، عمليات، فرایند، بازرسي، مديريت و … بهمنظور بررسي مشترک مسئوليتها، امکانات، گزارشات بازرسي فني، گزارشات تعميرات، گزارشات پايش و ساير موضوعات مرتبط با خوردگي و تهيه صورتجلسه و درج آن در سوابق تاسيسات؛
- تهيه گزارشهای ماهيانه مديريت خوردگي و مستندسازي دادهها و اطلاعات حاصل از انجام بازرسيهاي دورهاي و نتيجه جلسات مشترک و انعکاس نتايج به مديريت؛
- تهيه گزارشهای ساليانه از نمونه گيريهاي انجام شده، مشکلات موجود، پيشنهادات و … جهت استفاده نفرات جديد سازمان با سابقه تاسيسات؛
- تهيه روشهاي هماهنگي بههمراه فرمت گزارشهای مورد نياز بهمنظور ترسيم خطوط ارتباطي و گزارش دهي کليه افراد مسئول در مديريت خوردگي. عدم گردش صحيح و ارائه گزارش بين واحدهاي بازرسي فني، خوردگي، فرایند و عمليات از بزرگترين مشکلات پيشرو در مديريت خوردگي ميباشد؛
- مرور روشهاي اجرايي مورد استفاده در مراحل مختلف فعاليتهاي مرتبط با مديريت خوردگي شامل نمونه گيري، پايش، بازرسي، آناليز شکست و … و در صورت لزوم تهيه و به روزآوري روشهاي مذکور؛
- مرور کليه پارامترهاي تاثيرگذار بر مديريت يکپارچه سيستم شامل عوامل طراحي (گروه کلي مواد و گريد آن، ميزان خوردگي مجاز، پوشش داخلي و خارجي و …)، عوامل محيطي و فرایندي (دما، فشار، نرخ جريان و …)، پارامترهاي عملياتي (بهرهبرداري پيوسته يا متناوب از سيستم و …)، پايش مشخصات سيال (نرخ خوردگي، خورندگي سيستم، تغيير ترکيب شيميايي سيال و …) نحوه ارتباطات و روشهاي اجرايي؛
- مقايسه اطلاعات سامانه هاي پايش خوردگي با نتايج اندازهگيریهاي انجام شده توسط بازرسي فني بهمنظور اطمينان از سلامت سامانه هاي پايش خوردگي؛
- تهيه و به روزآوري بانکهاي اطلاعاتي شامل اطلاعاتي نظير مواد، ضخامت، حداقل دما و فشار خطوط، حداقل ضخامت مجاز خطوط و …؛
- تهيه ليست فعاليتهايي که ميبايست براي کنترل خوردگي انجام شود بههمراه ليست نفرات مسئول و محل انجام هر فعاليت تحت عنوان Material and Corrosion KPI’s بهمنظور ارزيابي عملکرد نفرات در مراحل مختلف مديريت يکپارچه خوردگي؛
- تهيه شرح مختصري از مسائل بازرسي، خوردگي، تکنيکهاي مقابله با خوردگي در سيستم و … بهگونهاي که هر فردي بتواند به سرعت به حداقل اطلاعات مورد نياز در اين موارد آگاهي پيدا کند؛
- تدوين برنامه هاي بازرسي بر مبناي ريسک و بهينه کردن تعداد و محل انجام بازرسيهاي مورد نياز؛
- مميزي ساليانه سيستم مديريت خوردگي؛
- کنترل تخليه سيستم در زمان توقف کارکرد؛
- کنترل ميزان موجودي مواد بازدارنده خوردگي.
بازدیدها: 773